Wednesday, August 31, 2011

Taloudellista shoppailua - Shopping on a budget


Pientä shoppailua tänään, nukkismerkeissä totta kai! Ostin ison pullon Erikeeperiä ja äidiltä sain kauan kaipaamaani petsilakkaa, sekä rautalankaa :)

A little shopping today, for the dollhouse of course! I bought a big bottle of glue for all my, um, sticky needs <G> and mom gave me staining lacquer and wire :)

Pistäydyin myös kierrätyskeskuksessa: molempien alla olevien kuvien kamat yhteensä 5 euroa :) Taaimpana on puiset sälekaihtimet eli nukkisharrastajan silmissä tietty oivaa puutavaraa! Kirja; tommottis läpinäkyvä muovinen väsky, josta tullee Pottereiden taika-akvaario; kangasta; kaulakoru, josta saa kotiloita/simpukoita askarteluun; kahdet keijunsiivet ja yhdet mustat, joista saattais tulla vaikkapa thestralin siivet; aiemmin kierrätyskeskuksesta hakemani Lily Potterin hame (ihmettelinkin miks se oli alaosattomissa ;D) ja muovisia nukkikseen tuunattavia esineitä:

I stopped by the recycling center and bought all of the stuff in the two pics below for 5 euros in all :) At the back are wooden blinds, which of course for a dollhouse enthusiast translates into timber! A book; a transparent plastic trunk that'll probably become the Potters' magical aquarium; fabric; a shell necklace I can take apart for crafts; two pairs of fairy wings and a pair of black ones that could, for instance, become the wings of a thestral; plastic dollhouse stuff that I will fix up for the Potters and Lily Potter's skirt: I found her last time I was there and wondered why she was bottomless - turns out gravity had had its say ;D

 
Sekalainen kasa kaakeleita:

Miscellaneous tiles:



Piipahdin rautakaupassa kuolaamassa lehtisahaa, mutta koska budjetti ei antanut myöden, osti pienen rautasahan kolmella ja puolella eurolla, josko se välttäis kunnes on rahaa ostaa se lehtisaha. Huomatkaa myös kaks valtavaa kirjaa tapettinäytteitä, jotka onnistuttiin rautakaupasta ruinaamaan (toi rulla sisältää lisää tapettinäytteitä) - ai niin ja ruutupaperia kaavojen tekoon:

We popped into the hardware store as well and since I didn't have money for the saw I really wanted, I bought a cheap little iron saw that I hope will serve until I have the money for the other saw. The service was fantastic though and they gave me these two huge books with wallpaper samples (the roll of paper contains more samples) - oh yeah, and grid paper to draw plans on: 


Kirjat on täynnä ihania tapetteja niin rohkeissa kuin hillitymmissä väreissä - ja tällasta kaakeleilta näyttävää tapettia myös! Täydellistä! Ja vieläpä useissa väreissä :)

The books are filled with wonderful wallpaper in both bold and more subdued colors - and this stuff, that looks like tiles! Perfect! And in many colors to boot :)


Pistäydyin sitten kirppikselläkin vaikkei pitänyt ja tuhlasin siellä 9 euroa tähän satsiin (tai no oikeastaan kamaa oli enemmänkin kaupanpäällisineen, mutta ne annoin äidille):

I wasn't going to go to the flea market, but couldn't resist and spent 9 euros on this batch (well, actually there was more stuff in the same bags as these, but I gave the rest to mom):


Vyön aion purkaa kaakeleiksi (ne taitaa olla päivän sana :D) ja huivinkin puran, saan siitä lilaa samettia ja satiinia. Rinkulavyökin mene purettavaksi: siitä tulee peili-, taulu- ja valokuvakehyksiä ja varmaan myös esim. koristereunoja lautasiin/tarjottimiin tms. Noi valtavat helmiäiskorvikset pääsee kattokoristeiksi/plafondeiksi. Pientä askartelusälää tuli yhdessä ostamassani purkissa ylimääräsenä, eiköhän niille löydy käyttöä - samassa oli virkkuukoukku, sellasta kaipailinkin :)

I'm going to take the belt apart to make tiles (apparently I'm fixated on tiles at the moment :D) and the scarf will also be taken apart, that'll give me lilac velvet and satin. The chain belt is going into pieces as well, to make frames for photos, paintings, mirrors - they might also be good for decorating plates and/or trays. The huge pearly ear rings will be ceiling ornaments or lamps. I got some extra tidbits in a box I bought, no doubt I'll find uses for them . It also contained the crochet hook, I've been wanting one :)


Taustalla näkyvä keltainen kahvallinen laatikko on askarteluvälineitä varten. Kameli maksoi 20 senttiä ja pääsi hyllyyn muiden kameleitteni joukkoon. Toi pieni vaasi tuli samassa pussissa kuin noi nukkiskokoset, se siis tuli kaupanpäällisinä. Takana näkyy pussillinen erivärisiä nahkapaloja, pieni nukke ja Pottereiden uusi kotitonttu - päätin että se on siihen parempi kuin pikkuruiset trollit, jotka kyllä sen sijaan varmaan saavat jonkun pienen pesän esim. lyhtyyn - tai sit niistä tulee menninkäisiä, katsotaan. 

Tietääkö kukaan kuka toi kotitonttuhahmo on? Onko se kenties hahmo jostain leffasta tms.? Se näyttää siltä, kuin olisi saattanut olla Happy Meal lelu? Näin samanlaisen kirpparilla kerran aiemmin, mutta se oli musta liian kallis. Nyt tämä löytyi lelupussista, joka maksoi euron ja samassa pussissa oli useampi muumihahmo - ja koska äiti suunnittelee muumitalon rakennusta, annoin ne sille :)

The yellow box in the background I bought to keep beads and tools etc. in. The camel was 20 cents and I couldn't resist it, so it is on my bookcase with my other camels now :) The small vase came in the same bag as the smaller ones - which I was really after. Then there's a bag of leather in various colors, a tiny doll and what will be the Potters' house elf - I decided he was better for it than the little trolls. They might become gnomes - or get a lantern with a forest home, we'll see.

Anybody know who my new found house elf is? Is he a character from a movie or something? Looks like he might've been a Happy Meal toy perhaps? I saw one just like it on an earlier visit but I thought it was too expensive - this one came in a bag of toys and the whole thing cost a euro. The cool thing was it also contained Moomin figures and since my mom is planning to build a Moomin house, I gave them to her :)


No comments: